Beslissing 198: Garantie bij een beschadigde eettafel
Onderwerp van het geschil
Op 23 juli 2024 heeft Consument een witte ronde eettafel gekocht in de webshop van Handelaar voor een bedrag van € 408,00. De levering heeft kort daarna plaatsgevonden. Bij ontvangst blijkt de tafel beschadigd te zijn. Consument doet kort na deze ontdekking een retour aanvraag bij Handelaar. Er wordt een bevestiging van de retouraanvraag gezonden naar Consument, waarin ook wordt aangegeven dat het beschadigde artikel niet retour hoeft te worden gezonden. Consument mag de tafel houden. Handelaar geeft voorts aan dat Consument bericht ontvangt zodra de terugbetaling van het aankoopbedrag gaat plaatsvinden.
Tot op heden is het aankoopbedrag achter nog niet gerestitueerd. Consument heeft de zaak daarom als geschil aangemeld bij DigiDispuut. Ondernemer is aangesloten bij het keurmerk van WebwinkelKeur. Het lidmaatschap vereist voorafgaande instemming met de beoordeling van gerezen geschillen door DigiDispuut als consumenten dit wensen.
Standpunt van de consument
Consument eist dat Handelaar de belofte tot terugbetalen van het aankoopbedrag per direct nakomt, terwijl de tafel niet behoeft te worden geretourneerd. Voorst eist Consument dat Handelaar het betaalde klachtengeld ad € 25,00 vergoedt.
Standpunt van de handelaar
Handelaar heeft in dit geschil geen verweer gevoerd.
Overwegingen
Beoordelingsbevoegdheid DigiDispuut
Eiser heeft de koop als Consument gedaan. Tussen Consument en Handelaar is een consumentenkoopovereenkomst op afstand tot stand gekomen. Het geschil valt daarmee, conform artikel 5 van het procesreglement van geschillenplatform DigiDispuut, onder de beoordelingsbevoegdheid van DigiDispuut.
Overeenkomst, non-conformiteit en garantie
Het aangekochte product dient aan de overeenkomst te beantwoorden, wat wil zeggen dat het – bij normaal gebruik – moet voldoen aan de gerechtvaardigde verwachtingen van een koper. Dit wordt conformiteitsvereiste of wettelijke garantie genoemd (artikel 7:17 BW).
“Artikel 7:17 BW
- De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst
- Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is ”
Wat een koper van een specifiek product mag verwachten is afhankelijk van de aard van het product. In het onderhavige geval mocht Consument een onbeschadigde eettafel verwachten. Consument heeft de schade kort na constatering, derhalve tijdig, bij Handelaar gemeld. Handelaar heeft de schade erkend en heeft aangegeven dat Consument het artikel niet hoeft terug te sturen. Het aankoopbedrag zou Handelaar restitueren.
Beoordeling van het geschil
Het onderhavige geschil betreft een geval van non-conformiteit. Dat is door Consument geclaimd en door Handelaar niet bestreden. Sterker nog, handelaar heeft Consument tot twee maal toe een bericht gestuurd, waarin hij aangeeft dat Consument het aankoopbedrag retour zal ontvangen. Het artikel hoefde desalniettemin niet te worden geretourneerd door Consument. Bij het in behandeling nemen van deze zaak door DigiDispuut was het aankoopbedrag echter nog niet op de rekening van Consument retour ontvangen. Door Handelaar is geen verweer gevoerd tijdens de behandeling van dit geschil.
Beslissing
Beoordelaar acht de klacht van consument gegrond en komt tot de volgende beslissing:
Ondernemer moet het van Consument ontvangen aankoopbedrag groot € 408,00 terugbetalen aan Consument.
Ondernemer moet als de in het ongelijk gestelde partij voorts het betaalde klachtengeld ad € 25,00 aan Consument vergoeden.
Ondernemer dient binnen 14 dagen nadat de inhoud van deze beslissing aan hem bekend is gemaakt uitvoering te geven aan de verplichtingen die volgen uit deze bindende beslissing.
Indien Ondernemer geen gehoor geeft aan deze bindende beslissing binnen de hierboven gestelde termijn, verbeurt hij een boete van € 25,00 per dag dat hij in gebreke blijft, met een maximum van € 500,00.
Aldus beslist door DigiDispuut op 18 november 2024