Wat kost het?
Het indienen van een geschil kost €25. Als u in het gelijk wordt gesteld, dan kan de commissie bepalen dat u, geheel of gedeeltelijk, wordt vergoed in de proceskosten.
Is de uitspraak bindend?
Ja, geschillen worden beslist door bindend advies zoals bedoeld in artikel 7:900 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek. Let op: dit houdt in dat u afstand doet van uw toegang tot de overheidsrechter voor dit geschil.
Hoe lang moet ik wachten op een uitspraak?
De commissie hanteert een streeftermijn van 90 dagen.
Wanneer het geschil is ingediend begint de (eerste) informatieronde. De eisende partij krijgt dan twee weken om de eis in te dienen. Wanneer die is ontvangen krijgt de verwerende partij twee weken om het verweer in te dienen. Uitstel is hierbij mogelijk.
Wanneer de eis en het verweer zijn ontvangen door de commissie, of na aflopen van de termijn daarvoor, neemt de commissie de zaak in behandeling. De commissie kan overgaan tot een tweede informatieronde, een online hoorzitting, of een verzoek tot een deskundigenoordeel. Hiervoor wordt aan partijen een redelijke termijn geboden.
Meer details vindt u in het procesreglement.
Ik woon in het buitenland. Kan ik een geschil aanmelden?
Ja, ook wanneer u in het buitenland woont kunnen wij een uitspraak doen. Let op dat op het geschil wel Nederlands recht van toepassing moet zijn. Meer details vindt u in het procesreglement.
Hoe worden beoordelaars van het geschil aangesteld?
De leden van de geschillencommissie worden op basis van relevante ervaring en juridische kennis aangesteld door het bestuur van DigiDispuut. Zij zijn geheel onafhankelijk in hun uitspraak. Beloning hangt dan ook niet af van de uitkomst van de uitspraak.
Wat zijn veelvoorkomende redenen om een geschil niet in behandeling te nemen?
Een geschil kan om verschillende redenen niet in behandeling worden genomen. De meest voorkomende redenen zijn:
- Het geschil betreft geen koop op afstand of dienst Alleen geschillen die verband houden met dergelijke transacties komen in aanmerking voor behandeling.
- De koper voldoet niet aan de definitie van consument Ons platform is uitsluitend bedoeld voor consumentenzaken en behandelt geen zaken waarin de koper een zakelijke partij is.
- Het geschil is reeds in behandeling bij een andere instantie Indien de zaak al wordt behandeld door een overheidsrechter, arbiter of bindend adviseur, wordt deze niet opnieuw in behandeling genomen.
- Partijen hebben niet expliciet ingestemd met het procesreglement Indien er geen duidelijke overeenstemming is over het procesreglement of er geen expliciete afstand is gedaan van toegang tot de overheidsrechter, kan het geschil niet worden behandeld.
Meer details vindt u in het procesreglement.