From the Blog

Beslissing 177: Herroepingsrecht in de winkel gekochte hanglampen

Onderwerp van het geschil

Op 31 oktober 2023 heeft Consument een aantal artikelen gekocht in de winkel (showroom) van Ondernemer, waaronder twee sets LED hanglampen, prijs per set: € 154,99. Achteraf bezien bevallen deze hanglampen Consument niet. Aan één set zijn door Consument wijzigingen aangebracht om deze passend te maken, de andere set bleef onaangeroerd. Voor deze laatste set wil consument met een beroep op het herroepingsrecht zijn geld retour. De desbetreffende set is door Consument reeds geretourneerd aan Ondernemer. Ondernemer weigert het aankoopbedrag voor de hanglampenset aan Consument te restitueren om hieronder genoemde redenen. Consument heeft getracht om het geschil via bemiddeling door WebwinkelKeur op te lossen. Nu de bemiddeling niet heeft geleid tot een voor Consument passende oplossing, heeft hij de zaak voor beoordeling aangemeld bij Stichting DigiDispuut.

Standpunt van de consument

Consument is van mening de koop betreffende de hanglampenset binnen de herroepingstermijn van 14 dagen is ontbonden en wil zijn geld voor deze set retour. De lampenset is ongeschonden en in oorspronkelijke staat. Daarnaast wil hij dat Ondernemer hem de proceskosten voor dit geschil, groot €25,00, vergoedt.

Standpunt van de ondernemer

Ondernemer geeft aan niet tegemoet te willen komen aan de eisen van Consument. Volgens hem heeft Consument veranderingen aangebracht aan de lampenset, die daardoor onverkoopbaar is geworden. Bovendien zijn de lampen niet online maar in de showroom
aangekocht, zodat het wettelijk herroepingsrecht niet van toepassing is.

Overwegingen

Bevoegdheid van de geschillencommissie

Voordat zij overgaat tot een inhoudelijke beoordeling van het geschil, toetst de geschillencommissie ambtshalve haar bevoegdheid om het geschil te behandelen en te beslissen. De geschillencommissie is bevoegd om te beslissen in geschillen die betrekking hebben op een overeenkomst tot het verrichten van diensten, een overeenkomst op afstand die een consumentenkoop is, of een overeenkomst buiten de verkoopruimte die een consumentenkoop is, met een belang in de orde van grootte van € 25,00 tot € 25.000,00. Dat is te lezen in artikel 5 van het procesreglement van de Stichting DigiDispuut. De koop tussen partijen is weliswaar een consumentenkoop, maar geen koop op afstand of koop buiten de verkoopruimte.

Algemene opmerkingen inzake kopen, ruilen en retourneren

Teneinde partijen enige duidelijkheid te verschaffen inzake hun beider juridische positie maakt beoordelaar de volgende algemene opmerkingen.

Hoewel men in de praktijk ook bij aankopen in de winkel deze aankopen veelal mag terugbrengen, geldt hiervoor niet de wettelijke bedenktermijn, oftewel het wettelijk herroepingsrecht. Koop is koop. Zo is het wettelijk gezien als je iets in een winkel hebt gekocht. Het wettelijk herroepingsrecht voor consumenten geldt uitsluitend voor online aankopen en telefonische aankopen (de zogenaamde aankopen op afstand) en voor aankopen aan de deur. In dat geval is er een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Binnen die termijn mag de consument het product bekijken en beoordelen, net als in een fysieke winkel. Ook mag hij desgewenst laten weten van de koop af te zien. De aankoop dient vervolgens binnen 14 dagen te worden terug gestuurd.

De mogelijkheid tot ruilen of retourneren (terugbrengen) bij aankopen die in een winkel zijn gedaan moet dan ook worden gezien als extra service van de verkoper (geen recht van de koper), waarvoor de verkoper ook de regels bepaalt. Die regels verschillen per verkoper. Het is daarom zaak om vóór men iets koopt te vragen of het artikel geruild of terug gebracht mag worden en onder welke voorwaarden. Bij een kapot (ondeugdelijk) product heeft men uiteraard wel recht op retour, ook als de aankoop is gedaan in de winkel.

Beoordeling van het geschil

Naar aanleiding van de toetsing van haar bevoegdheid, zoals hierboven omschreven, acht de geschillencommissie zich niet bevoegd om de onderhavige zaak op inhoud te beoordelen en daarin te beslissen.

Beslissing

De beoordelaar komt tot de volgende beslissing:

Beoordelaar verklaart de onderhavige zaak niet ontvankelijk. Er wordt geen inhoudelijke beoordeling gegeven.
Aldus beslist door DigiDispuut op 25 april 2024