Beslissing 205: Niet-terugbetaling na retour geurblokjes leidt tot ontbinding
Onderwerp van het geschil
Op 12 oktober 2024 – met een aanpassing van de bestelling op 29 oktober 2024 – heeft Consument via WhatsApp contact voor € 134,60 aan geurblokjes en toebehoren besteld in de webshop van Handelaar. De bestelling is op 2 november 2024 door Consument ontvangen. Bij het openen bleek dat de bestelling incompleet was.
Consument heeft hierover, wederom via WhatsApp, contact gezocht met Handelaar. Handelaar heeft aangegeven één en ander te zullen nakijken. Bij uitblijven van een reactie van Handelaar heeft Consument op 11 november aan Handelaar laten weten dat zij gebruik maakte van haar herroepingsrecht. De ontvangen artikelen zijn door Consument nog dezelfde dag voor retour verzending aangeboden bij de pakketdienst (verzendkosten € 6,45). Op 19 november 2024 heeft Handelaar het pakket afgehaald bij de verzenddienst, maar restitutie van het aankoopbedrag blijft uit. Consument heeft Handelaar tweemaal door middel van een ingebrekestelling gemaand tot terugbetaling van het aankoopbedrag, maar Handelaar heeft tot op heden het aankoopbedrag niet terugbetaald.
Omdat partijen er onderling niet uit komen heeft Consument het geschil ter beoordeling voorgelegd aan DigiDispuut. Handelaar is aangesloten bij het keurmerk van WebwinkelKeur. Het lidmaatschap vereist voorafgaande instemming met beoordeling van gerezen geschillen door DigiDispuut als consumenten dit wensen.
Standpunt van de consument
Consument heeft de koopovereenkomst met een beroep op het herroepingsrecht binnen 14 dagen na de ontvangst ontbonden en de artikelen direct daarna geretourneerd. Consument eist dat Handelaar haar het betaalde aankoopbedrag, alsmede de kosten voor retour zenden terugbetaalt.
Standpunt van de handelaar
Ondernemer heeft in het kader van deze zaak geen verweer gevoerd.
Overwegingen
Tussen Consument en Ondernemer is op 29 oktober 2024 een consumentenkoopovereenkomst op afstand tot stand gekomen. Het geschil valt daarmee, conform artikel 5 van het procesreglement van geschillenplatform DigiDispuut, onder de beoordelingsbevoegdheid van DigiDispuut.
Op grond van artikel 6:230o BW kan een consument een overeenkomst die hij op afstand heeft gesloten, binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelling zonder opgaaf van redenen ontbinden (het herroepingsrecht, ook wel de zichttermijn genoemd).
Artikel 6:230o BW
“De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken (…) na:
- 1 de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen; ”
De termijn voor herroepen moet worden gezien als een vervaltermijn. Een consument heeft tot uiterlijk 14 dagen na levering van een product de tijd om gebruik te maken van het herroepingsrecht. Na ommekomst van deze termijn vervalt dat recht. In casu heeft Consument dus tijdig gebruik gemaakt van het herroepingsrecht.
Vervolgens ontstaan voor beide partijen zogenaamde ongedaanmakingsverbintenissen. Consument dient het geleverde binnen 14 dagen na uitoefenen van het herroepingsrecht te retourneren. De kosten voor het retour zenden zijn in beginsel voor rekening van Consument, maar dat moet Handelaar dan wel duidelijk aan Consument laten weten, waarvan in dit geval niet is gebleken. Handelaar dient vervolgens binnen 14 dagen nadat hij de artikelen in goede orde retour heeft ontvangen het aankoopbedrag aan Consument te restitueren.
Op 19 november heeft Handelaar de retour gezonden pakket afgehaald bij het post pakketpunt. Dat blijkt uit door Consument bij het indienen van het geschil meegezonden bewijsstukken. Handelaar heeft niet gesteld dat hij het pakket niet heeft ontvangen, zodat de retour ontvangst van het pakket door Handelaar vast staat.
De restitutie van het aankoopbedrag heeft echter tot op heden niet plaatsgevonden, ook niet nadat Handelaar hiertoe tot tweemaal toe door Consument middels een ingebrekestelling is aangemaand.
Beoordeling van het geschil
Consument heeft gesteld en aangetoond dat zij tijdig van haar herroepingsrecht gebruik heeft gemaakt. De overeenkomst met Ondernemer is daarmee ontbonden. Hierdoor ontstonden voor beide partijen op grond van artikel 6:271 BW over en weer verbintenissen tot ongedaan maken van de reeds door de andere partij ontvangen prestaties.
Consument heeft de artikelen vervolgens aantoonbaar en tijdig aan Handelaar geretourneerd.
Handelaar heeft in dit geschil gesteld noch bewezen dat hij de artikelen niet of niet in goede staat retour heeft ontvangen. Evenmin heeft hij aangetoond dat hij het aankoopbedrag wél aan Consument heeft gerestitueerd, zodat vast staat dat Handelaar op dit punt in gebreke is gebleven.
Beslissing
Beoordelaar acht de klacht van consument gegrond en komt tot de volgende beslissing:
Beoordelaar verklaart de koopovereenkomst tussen Consument en Handelaar voor ontbonden.
Ondernemer moet het van Consument ontvangen aankoopbedrag groot € 134,60, alsmede de kosten van retour zenden van het pakket, groot € 6,45, tezamen derhalve € 141,05, terugbetalen aan Consument.
Ondernemer moet als de in het ongelijk gestelde partij voorts het betaalde klachtengeld ad € 25,00 aan Consument vergoeden.
Ondernemer dient binnen 14 dagen nadat de inhoud van deze beslissing aan hem bekend is gemaakt uitvoering te geven aan de verplichtingen die volgen uit deze bindende beslissing.
Aldus beslist door DigiDispuut op 5 maart 2025