From the Blog

Beslissing 204: Ontbinding koop Solar LED-lampen wegens herroeping

Beslissing: herroepingsrecht bij Solar LEDlampen

Consument; tegen

Handelaar;

Onderwerp van het geschil

Op 4 oktober 2024 heeft Consument voor eigen gebruik online de lampen bij Handelaar besteld voor een bedrag van € 320,10  inclusief BTW. De bestelling is door Consument betaald. Handelaar heeft de bestelling bevestigd door middel van een bestelbevestiging.

Consument heeft de lampen ook van Handelaar geleverd gekregen. Na de levering heeft er  e-mailcorrespondentie tussen Consument en Handelaar plaatsgevonden waaruit valt af te leiden dat Consument aan Handelaar te kennen heeft gegeven niet tevreden te zijn met de lampen, omdat deze niet functioneren zoals verwacht. De lampen branden slechts kort (soms maar 15-20 minuten) of branden helemaal niet, ondanks dat de lampen voldoende zonlicht krijgen. Consument heeft diverse pogingen gedaan om de lampen correct te gebruiken, inclusief opladen conform de instructies.  Handelaar heeft onder andere aan Consument extra informatie gegeven over de werking van de lampen, vooral wat betreft de laadcapaciteit en brandduur in wisselende weersomstandigheden. Onder andere is Consument aangeraden om de lamp te plaatsen op een locatie met zoveel mogelijk direct zonlicht om de prestaties te maximaliseren.

Uit de beschikbare e-mailcorrespondentie is af te leiden dat Consument aan Handelaar heeft laten weten dat, hoewel de lampen voldoende zonlicht krijgen, de prestatieduur van de lampen niet naar behoren is. Wanneer het donker wordt, schijnen de lampen een uurtje en dan vallen zij uit.  Handelaar heeft vervolgens aan Consument gevraagd om te controleren of de panelen goed schoon zijn en direct zonlicht kunnen absorberen. Tevens wordt Consument gevraagd om een eventueel een volledige reset te proberen door de lampen een aantal dagen uit te laten staan zonder gebruik, zodat de batterij volledig kan opladen.

Consument heeft aan Handelaar laten weten dat de lampen ondanks het door Handelaar gegeven advies het nog steeds niet naar behoren doen en nog slechter werken dan voorheen.

Uit de beschikbare e-mailcorrespondentie die nadien tussen Consument en Handelaar is gevoerd, blijkt onder andere dat Handelaar zelf nog een test heeft gedaan en tot de conclusie komt dat de geteste lamp langer brandt dan bij Consument. Consument concludeert vervolgens dat de lampen het bij hem niet doen.  Voorts blijkt uit de betreffende e-mailcorrespondentie dat Consument aangeeft dat hij op  29 oktober 2024 telefonisch aan Handelaar heeft doorgegeven gebruik te willen maken van de retourmogelijkheid, maar dat hij tot nu toe niets heeft ontvangen. Bij e-mail d.d. 4 december 2024 verwijst Handelaar Consument naar de betreffende retourpagina op de website van Handelaar.

Handelaar laat hierna middels een e-mail d.d. 6 december 2024 aan Consument weten dat de aanvraag inmiddels binnen is en dat Handelaar ervoor zorgt dat een nieuw lampje wordt toegestuurd. Op diezelfde dag laat Consument aan Handelaar weten dat in de retour is aangegeven dat hij geen nieuwe lampen wil hebben en zijn geld terug wil. Ook is het volgens Consument een hele maand verder na het eerste contact berichtje en heeft hij geen zin meer om het installatieproces opnieuw te gaan doen en alles opnieuw te gaan monteren.  Handelaar laat hierop aan Consument weten dat de groothandel reeds een nieuw lampje heeft verstuurd aan Consument. Consument herhaalt dat hij niet om nieuwe lampen heeft gevraagd, maar dat hij de lampen wil terugsturen en zijn aankoopbedrag geretourneerd wil zien.

Per e-mail d.d. 11 december 2024 bericht Handelaar aan Consument dat de groothandel op basis van de garantie twee nieuwe lampen aan Consument heeft toegestuurd, zodat Consument zonder kosten gebruik kan maken van een goed werkend product. Handelaar deelt in diezelfde e-mail ook mee dat hij helaas niet de bestelling kan terugnemen of het aankoopbedrag kan terugstorten, omdat de lampen inmiddels onder garantie vervangen zijn. Dit zou in lijn zijn met de garantievoorwaarden van de groothandel. Handelaar deelt ten slotte mee dat Consument oude, defecte lampen uiteraard aan Handelaar mag terugsturen, maar dat dit geen invloed zal hebben op de garantieprocedure of een mogelijke terugbetaling.

Consument laat hierop in een e-mail aan Handelaar weten dat hij zijn aankoopbedrag terug wil, omdat hij ruim van tevoren bij het eerste contactmoment heeft laten weten dat hij de items wil terugsturen, maar dat vervolgens de procedure wordt uitgesteld omdat de lampen door zowel Consument als Handelaar moeten worden getest. Uit de beschikbare e-mailcorrespondentie blijkt dat Consument en Handelaar volharden in hun standpunten zoals hiervoor uiteengezet. Bij e-mail d.d. 29 december 2024 laat Consument uiteindelijk aan Handelaar weten dat hij nog niets heeft gekregen en dat hij de aankoop ontbindt. Hij wenst het aankoopbedrag terug en hij wenst een retourlabel te ontvangen om de lampen te kunnen terugsturen. Consument herhaalt in zijn e-mail d.d. 10 januari 2025 dat hij de overeenkomst wenst te ontbinden.

Aangezien partijen er vooralsnog niet in zijn geslaagd om tot elkaar te komen, meldt Consument de zaak aan voor beoordeling door DigiDispuut. Verkoper is aangesloten bij het keurmerk van Webwinkelkeur. Het lidmaatschap vereist voorafgaande instemming met de beoordeling van gerezen geschillen door DigiDispuut als consumenten dit wensen.

Standpunt van Consument

Consument eist ontbinding van de koopovereenkomst met betrekking tot de lampen waarbij de lampen aan Handelaar worden teruggestuurd en het aankoopbedrag door Handelaar wordt teruggestort. Daarnaast eist Consument eventuele schadevergoeding van het monteren van het item/vertraging van de betalingsprovider en het zolang zonder oplossing zitten.

Standpunt van de Handelaar

Handelaar heeft in het kader van deze zaak verweer gevoerd. Volgens Handelaar heeft hij aan Consument uitleg gegeven over de werking van de lampen en hoe weersomstandigheden de laadcapaciteit van de lampen kunnen beïnvloeden. Aan Consument werd gevraagd om eigen tests uit te voeren. Ook heeft Handelaar zelf een test verricht, waarbij een lamp enkele uren bleef branden. Ook zijn door de groothandel vervangende lampen naar Consument toegestuurd. Consument eist terugbetaling van de lampen, maar uit het verweer van Handelaar valt af te leiden dat hiertoe niet zal worden overgegaan. Handelaar kan de bestelling niet terugnemen of het aankoopbedrag terugstorten, omdat de lampen inmiddels onder garantie vervangen zijn conform de garantievoorwaarden van de groothandel.

Overwegingen

Consumentenkoop op afstand

Tussen Consument en Handelaar is op 4 oktober 2024 een consumentenkoop (overeenkomst) op afstand tot stand gekomen. Artikel 6:230g lid 1 sub e van het Burgerlijk Wetboek bepaalt hierover als volgt:

“overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand.”

Semi-dwingend recht

Artikel 6:230i lid 1 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat van afdeling 2b. (Bepalingen voor overeenkomsten tussen handelaren en consumenten) niet ten nadere van de consument kan worden afgeweken (oftewel er is sprake van semi-dwingend recht):

“Van het bepaalde bij of krachtens deze afdeling kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.”

Afdeling 2b behelst ook de artikelen over consumentenkoop op afstand, waaronder dus de artikelen 6:230o en 6:230p van het Burgerlijk Wetboek. Met andere woorden, een handelaar mag dus niet van deze bepalingen ten nadele van de consument afwijken. Dit houdt ook in dat een handelaar niet zomaar het herroepingsrecht mag uitsluiten of beperken in de algemene voorwaarden, omdat die bepalingen immers niet in het voordeel van een consument zijn opgesteld.

Herroepingsrecht

Op grond van artikel 6:230o BW kan een consument een overeenkomst die hij op afstand heeft gesloten, binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelling zonder opgaaf van redenen ontbinden (het herroepingsrecht, ook wel de zichttermijn genoemd).

Artikel 6:230o sub b onder 1° van het Burgerlijk Wetboek bepaalt hierover het volgende:

“De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken (…) na: b. 1 de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen; ”

Op de website van Handelaar is het navolgende te lezen:

“Soms komt het wel eens voor dat je (een gedeelte van) een bestelling wilt retourneren. We vertellen je hier graag meer over. Zo heb je bij ons de mogelijkheid om jouw bestelling tot wel 28 dagen na aankoop zonder opgaaf van reden te annuleren. Als je de bestelling eenmaal hebt opgegeven voor retour, heb je nog eens 14 dagen om de bestelling te retourneren. Zo heb je in totaal maar liefst 42 dagen om aan de retour te voldoen.”

In het voordeel van Consument heeft Handelaar dus gekozen voor de mogelijkheid om een bestelling tot wel 28 dagen na aankoop zonder opgaaf van reden te annuleren. Daar komen nog eens 14 dagen bovenop om de bestelling te retourneren.

Geen recht op ontbinding in bepaalde situaties

Artikel 6:230p van het Burgerlijk Wetboek regelt dat de consument in bepaalde situaties geen recht op ontbinding heeft. Deze situaties zijn echter niet van toepassing op de lampen in kwestie.

Retournering betaling

Artikel 6:230r lid 1 van het Burgerlijk Wetboek regelt de retournering van de betaling door de handelaar bij de hiervoor genoemde ontbinding van de overeenkomst:

“De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.”

Retournering geleverde zaken

Artikel 6:230s lid 1 van het Burgerlijk Wetboek regelt de retournering van de geleverde zaken door consument bij ontbinding van de overeenkomst:

“Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, zendt de consument onverwijld en in ieder geval binnen veertien dagen na het uitbrengen van de in artikel 230o lid 3 bedoelde verklaring de door hem ontvangen zaken terug of overhandigt deze aan de handelaar of aan een persoon die door de handelaar is gemachtigd om de zaken in ontvangst te nemen.”

Beoordeling van het geschil

Consument heeft – mede gelet op de bekende e-mailcorrespondentie – binnen de door Handelaar gehanteerde termijn gebruik gemaakt van het herroepingsrecht en de overeenkomst met Handelaar ontbonden. Handelaar betwist overigens ook niet de tijdigheid van het inroepen van het herroepingsrecht. De gevallen waarbij Consument geen recht op ontbinding zou hebben ingevolge artikel 6:230p van het Burgerlijk Wetboek, gaan hier niet op.

Aangezien er sprake is van toepassing van het herroepingsrecht ingevolge artikel 6:230o van het Burgerlijk Wetboek, kan een Consument zonder opgaaf van redenen de overeenkomst ontbinden.

Beoordelaar begrijpt uit de overgelegde e-mailcorrespondentie dat Consument de lampen wilde retourneren en zijn geld terug wilde hebben, maar dat Handelaar ondanks de wens van Consument vervangende lampen naar Consument heeft toegestuurd. Consument heeft echter telkenmale aan Handelaar te kennen gegeven geen vervangende lampen te willen, maar dat hij een retourlabel wilde hebben voor retournering van zijn lampen alsmede terugbetaling van het aankoopbedrag. Handelaar stelt echter dat de garantievoorwaarden van de groothandel van toepassing zijn en dat een retournering hierdoor niet tot de mogelijkheden behoort.

Handelaar kan een retournering echter niet tegenhouden door zich op de betreffende garantieregeling van de groothandel te beroepen. Het herroepingsrecht kan namelijk niet worden uitgesloten of beperkt voor de producten die binnen de geldende termijn gebreken vertonen en aantoonbaar te wijten zijn aan geleverde producten van Handelaar. Beoordelaar vat het verweer van Handelaar aldus op dat hij het herroepingsrecht uitsluit voor de hiervoor genoemde producten, zo volgt ook uit artikel 8 lid 3 van de algemene voorwaarden van Handelaar. Beoordelaar merkt op dat er in het geval van herroepingsrecht sprake is van  semi-dwingend recht. Met andere woorden, Handelaar kan van dit recht niet ten nadele van Consument afwijken. Dat Handelaar geen gevolg geeft aan het herroepingsrecht van Consument in verband met de garantieregeling van de groothandel, kan hem dan ook niet baten. Die regeling werkt namelijk niet in het voordeel van Consument. Dit betekent dat Handelaar dus gevolg had moeten geven aan het verzoek tot gebruikmaking van het herroepingsrecht, maar dit heeft nagelaten.

Gelet op het voorgaande heeft Consument terecht de overeenkomst ontbonden, omdat hij tijdig gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht. Als gevolg van de ontbinding ontstonden voor beide partijen op grond van artikel 6:271 BW over en weer verbintenissen tot ongedaan maken van de reeds door de andere partij ontvangen prestaties. Het gevolg hiervan is dat Verkoper het aankoopbedrag van de lampen dient terug te betalen en dat Handelaar de lampen van Consument weer dient terug te nemen.

Daarnaast eist Consument eventuele schadevergoeding van het monteren van het item/vertraging van de betalingsprovider en het zolang zonder oplossing zitten. Consument heeft deze stelling echter niet nader onderbouwd, zodat de beoordelaar deze stelling van Consument verder voor kennisgeving heeft aangenomen en buiten beschouwing heeft gelaten.

Beslissing

De vordering van Consument wordt toegewezen.

Beoordelaar verklaart de koopovereenkomst tussen Consument en Handelaar met betrekking tot de lampen voor ontbonden.

Handelaar dient het van Consument ontvangen aankoopbedrag groot € 320,10  inclusief BTW terug te betalen aan Consument. Handelaar neemt de lampen van Consument terug.

Handelaar moet als de in het ongelijk gestelde partij voorts het betaalde klachtengeld ad  € 25,00 aan Consument vergoeden.

Handelaar dient binnen 14 dagen nadat de inhoud van deze beslissing aan hem bekend is gemaakt uitvoering te geven aan de verplichtingen die volgen uit deze bindende beslissing.

Indien Handelaar geen gehoor geeft aan deze bindende beslissing binnen de hierboven gestelde termijn, verbeurt hij een boete van € 25,00 per dag dat hij in gebreke blijft, met een maximum van € 500,00.

 

Aldus beslist door DigiDispuut op 28 maart 2025.