From the Blog

Uitspraak in zaak “Risico retour door webwinkel aangeboden verzendmethode”

Consument heeft bij webwinkel op afstand een vloerkleed gekocht en deze binnen de daarvoor geldende termijn aan de ondernemer geretourneerd. Hoewel het vloerkleed door de consument uit de originele verpakking was gehaald, heeft de consument het vloerkleed weer in de originele verpakking gestopt en met ducktape dicht gemaakt. Voor de retourzending heeft de consument gebruik gemaakt van de gratis verzendmethode die de ondernemer hiervoor beschikbaar stelt. De ondernemer weigert het aankoopbedrag aan de consument terug te betalen, omdat het vloerkleed naar haar zeggen niet in goede staat zou zijn aangekomen.

 

Standpunt van de consument:

De consument stelt zich op het standpunt dat zij aan alle voorwaarden heeft voldaan om voor restitutie van het aankoopbedrag in aanmerking te kunnen komen. De retouraanvraag is immers tijdig aan de ondernemer gemeld en het pakket is bovendien conform de geldende voorwaarden voor retourzending teruggestuurd.

 

Standpunt van de ondernemer:

De ondernemer stelt zich op het standpunt dat zij niet verantwoordelijk is voor de schade aan het vloerkleed. De verzender is immers verantwoordelijk voor eventuele vermissingen en/of schade(s) aan het pakketje. Dit geldt ook voor retourzendingen. De ondernemer neemt de kosten voor de retourzending voor haar rekening, maar niet de verantwoordelijkheid.

 

Samenvatting overweging beoordelaar DigiDispuut:

 

Beslissing beoordelaar:

De volledige uitspraak is hieronder te downloaden.

Download uitspraak “Uitspraak zaak risico retour door webwinkel aangeboden verzendmethode

Have your say