From the Blog

Beslissing 179: Destilleerketel zuivert niet voldoende

Onderwerp van het geschil

Consument heeft op 27 november in de webwinkel van Ondernemer een destilleerketel besteld voor een totaalbedrag inclusief bezorging van € 169,95. Op 4 december 2023 heeft Consument per mail aangegeven aan Ondernemer dat de destilleerketel water produceert met 20 PPM of 20 TDS na meerdere destillatie-rondes1. Consument stelt dat deze waarde hoger is dan hij mocht verwachten. De destilleerketel wordt ter controle teruggezonden aan Ondernemer op kosten van Consument voor een bedrag van €6,95. Na ontvangst van de destilleerketel bevestigt Ondernemer de bevindingen van Consument met zijn eigen meetinstrument en komt tot een PPM van 24 PPM waarbij het water voor destillatie 229 PPM bevatte. Er is een geschil ontstaan tussen partijen over de conformiteit van de destilleerketel aan de koopovereenkomst. Op 29 april 2024 is het geschil door de beoordelaar in behandeling genomen.

Standpunt van de consument

Consument vordert ontbinding van de koopovereenkomst vanwege non-conformiteit van de destilleerketel. Gedestilleerd water is volgens Consument water dat in een scheikundig proces zodanig verhit is dat het verdampt en vervolgens elders condenseert. Omdat het water verdampt blijven eventuele vervuilingen achter. Het resultaat van dit proces is water met een PPM-waarde tussen de 0 en de 1. Consument stelt dat een destilleerketel gedestilleerd water moet kunnen produceren dat voldoet aan de eerdergenoemde PPM-waarde. De door Ondernemer geleverde destilleerketel voldoet niet aan deze eis. Op basis van bovenstaande stelt Consument dat Ondernemer niet heeft voldaan aan de verwachtingen die Consument redelijkerwijs mocht hebben en dat Ondernemer daarmee is tekortgeschoten in de nakoming van de koopovereenkomst.

Standpunt van de ondernemer

Ondernemer heeft verweer gevoerd en bestrijd de vordering van Consument. Ondernemer stelt dat de destilleerketel wel degelijk naar behoren werkt. Ondernemer wijst hierbij op de meting die hij zelf heeft uitgevoerd waarmee water tot een waarde van 24 PPM werd gezuiverd bij gebruik van de destilleerketel. Consument stelt dat water met een PPMwaarde tussen de 0 en de 25 ‘zeer zuiver’ water moet worden genoemd. Ondernemer stelt dat de destilleerketel wel voldoet aan de eisen die de Consument redelijkerwijs mag stellen aan de destilleerketel en dat ontbinding niet op zijn plaats is.

Beoordeling van het geschil

De beoordelaar heeft het volgende overwogen:

  • Centraal staat in dit geschil of Ondernemer conform de verwachtingen die Consument redelijkerwijs mocht hebben geleverd heeft.
  • Vastgesteld kan worden dat de destilleerketel water kan zuiveren tot een PPM-waarde rond de 24 mg/l. Dan resteert de vraag of water met 24 PPM een voldoende puur product is om als gedestilleerd water te kwalificeren.
  • Minder relevant is of het water ‘zeer zuiver’ is, het meerdere omvat immers het mindere. Gedestilleerd water is altijd zeer zuiver water echter zeer zuiver water is niet altijd gedestilleerd water.
  • Beoordelaar acht het begrijpelijk dat Consument verwacht dat een destilleerketel gedestilleerd water kan produceren. Beoordelaar acht het verder, gelet op de scheikundige procedure voor het verkrijgen van gedestilleerd water, onwaarschijnlijk dat water met een PPM-waarde van 24 als ‘gedestilleerd water’ gekwalificeerd kan worden.
  • Kortom, Consument mocht redelijkerwijs verwachten dat de destilleerketel gedestilleerd water kan produceren. Nu dit niet het geval is heeft Ondernemer niet voldaan aan de verwachtingen die Consument redelijkerwijs mocht hebben op basis van de koopovereenkomst.
  • Nu volgt niet zondermeer ontbinding op grond van non-conformiteit. Art. 7:22 lid 2 BW schrijft voor dat Ondernemer eerst de gelegenheid geboden moet worden om de gebreken te herstellen of een vervangend product te leveren dat wel voldoet aan de verwachtingen van Consument.
  • Consument komt op basis van art. 7:21 lid 1 sub c BW vervanging van het geleverde toe.
  • In het geval Ondernemer niet in staat is om een destilleerketel te leveren die voldoet aan de eisen van Consument kan ontbinding van de koopovereenkomst volgen ex art. 7:22 lid 1sub a BW.

Beslissing

De beoordelaar komt tot de volgende beslissing:

De vordering van Consument wordt toegewezen;

Beoordelaar beslist dat Ondernemer binnen zes weken na ontvangst van deze beslissing een van beide opties uitvoert;

  • Optie A: Ondernemer levert kosteloos een nieuwe destilleerketel die voldoet aan de redelijke eisen van de Consument. Dit betekent dat de destilleerketel in ieder geval water moet kunnen purificeren tot een PPM-waarde tussen de 0 en 1. In het geval de nieuwe destilleerketel niet voldoet aan de eisen treedt onderdeel 5.3.B. van deze beslissing in werking.
  • Optie B: De koopovereenkomst wordt ontbonden. Ondernemer restitueert de koopsom en door Consument betaalde verzendkosten, en neemt de destilleerketel terug. Ondernemer vergoedt de proceskosten voor een totaal van € 25,-.

Indien Ondernemer geen gehoor geeft aan deze beslissing binnen de gestelde termijnen, verbeurt hij aan Consument een boete van €50,00 per dag dat hij in gebreke blijft, tot een maximum van €1.500.

Aldus beslist DigiDispuut op vrijdag 10 mei 2024.

  1. 1 PPM: parts per million. TDS: total dissolved solids doorgaans uitgedrukt in mg/L. Beide waarden worden gebruikt om de puurheid van water aan te duiden en zijn in deze casus inwisselbaar.