Beslissing 249: Non-conforme levering: consument ontbindt koopovereenkomst bank
Onderwerp van het geschil
Op 28 november 2024 heeft Consument een bank gekocht via de webshop van Handelaar voor een bedrag van in totaal € 2060,64. De aankoop is op 28 december 2024 bij Consument bezorgd. In maart 2025 begon de bank gebreken te vertonen, in de vorm van een gekraak (bij normaal gebruik). Ook steekt er een veer omhoog die ongemak veroorzaakt bij het zitten. Consument heeft het probleem per e-mail aangekaart bij Handelaar op 21 maart 2025, waarbij een filmpje als bewijs is bijgevoegd. Er is vervolgens nog kort gecommuniceerd tussen partijen, maar al snel reageerde Handelaar niet meer. Aangezien partijen er samen niet uitkomen heeft Consument de zaak voor beoordeling voorgelegd aan DigiDispuut.
Standpunt van de Consument
Consument is van mening dat de bank niet voldoet aan haar gerechtvaardigde verwachtingen. De bank mag geen gebreken vertonen, ze moet hier zonder krakende geluiden of opspringende veer gebruik van kunnen maken. Aangezien ze wegens de gebrekkige communicatie geen vertrouwen meer heeft in Handelaar wil Consument de overeenkomst ontbinden en het volledige aankoopbedrag terugontvangen.
Standpunt van de Handelaar
Handelaar heeft in dit geschil inhoudelijk geen verweer gevoerd.
Overwegingen
Bevoegdheid van de geschillencommissie
Tussen Consument en Handelaar is op 28 november 2024 een consumentenkoopovereenkomst op afstand tot stand gekomen. Het geschil valt daarmee, conform artikel 5 van het procesreglement van geschillenplatform DigiDispuut, onder de beoordelingsbevoegdheid van DigiDispuut. Handelaar is aangesloten bij het keurmerk van WebwinkelKeur. Het lidmaatschap vereist voorafgaande instemming met de beoordeling door DigiDispuut van gerezen geschillen als consumenten dit wensen.
Het geschil en de eis
Consument stelt in haar eis dat de bank die haar is geleverd niet voldoet aan haar gerechtvaardigde verwachtingen. Dat is juridisch te kwalificeren als een beroep op non-conformiteit (wanprestatie).
Op grond van artikel 7:18a lid 2 BW wordt bij een consumentenkoop vermoed dat de zaak reeds bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van wat is overeengekomen zich binnen een termijn van een jaar na aflevering openbaart. De non-conformiteit is, indien deze zich voordoet binnen een jaar na levering, het uitgangspunt bij consumenten-aankopen.
“Artikel 7:18a lid 2 BW
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak of de zaak met digitale elementen bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien de afwijking van hetgeen is overeengekomen zich binnen één jaar na aflevering openbaart, tenzij de verkoper anders aantoont of de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.”
Dat vermoeden is dus weerlegbaar, maar Handelaar heeft niet betwist dat de bank bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, noch heeft hij daarvoor bewijs geleverd.
Consument heeft daarom in beginsel recht op herstel of vervanging van de bank binnen een redelijke termijn. 1) Handelaar heeft geen oplossing geboden naar aanleiding van de klacht van Consument. Hij heeft sinds eind maart zelfs niets meer van zich laten horen aan Consument. Zelfs al zou hij zich op dit moment bereid tonen om de bank te (doen) herstellen of een vervangende bank bij Consument te laten bezorgen, is geen sprake meer van een redelijke termijn. Dat alles tezamen moet worden gezien als een weigering van Handelaar om te komen tot herstel of vervanging van het artikel dat niet aan de verwachtingen voldoet (gebrekkig artikel). Consument heeft daarom het recht om de koopovereenkomst te ontbinden. Verzuim is daarvoor niet vereist. Dit is te vinden in artikel 7:22 BW. 2)
Consument geeft in haar eis aan de overeenkomst te willen ontbinden en vordert voorts restitutie van het aankoopbedrag. Na de ontbinding van een overeenkomst ontstaan voor partijen zogenoemde ongedaanmakingsverbintenissen. Dat betekent dat Handelaar de koopprijs aan Consument moet terugbetalen. Consument moet de bank terugsturen aan Handelaar op kosten van Handelaar, of desgewenst kan Handelaar de bank op afspraak bij Consument (laten) ophalen.
Beoordeling van het geschil
Handelaar heeft niet betwist dat de bank bij aflevering een gebrek vertoonde. Daardoor is komen vast te staan dat de bank bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. Consument had daarom in eerste instantie recht op herstel van de bank, of levering van een vervangende bank. Handelaar was verplicht om dit aan Consument aan te bieden. Dat heeft hij niet gedaan, hij is zelfs gestopt met communiceren. Dat moet worden gezien als een weigering om voor herstel of vervanging te zorgen. Op grond van de wet heeft Consument daarmee het recht gekregen om de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden.
Na ontbinding van de overeenkomst moeten de over en weer door partijen reeds gedane verbintenissen ongedaan worden gemaakt. Dat betekent dat Handelaar de koopprijs moet terugbetalen. Consument moet de bank terugsturen aan Handelaar op kosten en voor risico van Handelaar. Desgewenst kan Handelaar de bank op afspraak bij Consument (laten) ophalen.
Beslissing
De beoordelaar komt tot de volgende beslissing:
Het door Consument gevorderde wordt toegewezen.
Handelaar dient het aankoopbedrag, te weten € 2060,64, terug te storten op de bankrekening van Consument.
Handelaar moet als de in het ongelijk gestelde partij voorts het betaalde klachtengeld ad € 25,00 aan Consument vergoeden.
Consument dient de bank beschikbaar te houden voor Handelaar, zodat Handelaar deze – op eigen kosten – kan (laten) ophalen, dan wel aan Consument instructies geeft voor het op kosten en voor risico van Handelaar terugzenden van de bank. Totdat de bank is opgehaald/verzonden moet Consument ervoor zorgen dat deze geen (extra) schade oploopt.
Handelaar dient binnen 14 dagen nadat de inhoud van deze beslissing aan hem bekend is gemaakt, uitvoering te geven aan zijn verplichtingen die volgen uit deze bindende beslissing.
Noten
1) Artikel 21
- Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
- aflevering van het ontbrekende;
- herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
- vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
- De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
- De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
2) Artikel 7:22 BW
- Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts [naast aflevering van het ontbrekende, herstel of vervanging] de bevoegdheid om:
- de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt; b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
- De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, dan wel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3. (…)
- In afwijking van lid 2 is de koper bevoegd om de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden overeenkomstig lid 1, onderdeel a, dan wel de prijs te verminderen overeenkomstig lid 1, onderdeel b, in de volgende gevallen:
- de verkoper heeft het herstel of de vervanging niet voltooid of, indien van toepassing, niet voltooid overeenkomstig artikel 21 leden 7 en 8, of de verkoper heeft geweigerd de zaak aan de overeenkomst te laten beantwoorden overeenkomstig artikel 21 lid 3;
- de zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst ondanks de poging daartoe van de verkoper;
