Beslissing 184: Ontbinding overeenkomst wegens niet-levering van computer
1. Onderwerp van het geschil
1.1. Consument heeft op 24 januari 2024 in de webwinkel van Ondernemer een computer besteld voor een totaalbedrag inclusief bezorging van € 5.148,97.
1.2. Op 26 januari 2024 heeft Ondernemer de computer verzonden via DHL.
1.3. Op 29 januari 2024 wordt de computer door DHL op het afleveradres aangeboden. Hoewel er om een handtekening voor ontvangst gevraagd wordt door de bezorger is er geen herkenbare handtekening gezet door de ontvanger van de computer.
1.4. Consument geeft per e-mail bij Ondernemer aan dat hij de computer niet ontvangen heeft.
1.5. Ondernemer heeft een onderzoek bij DHL aangevraagd.
1.6. Consument heeft een ingebrekestelling verstuurd gedateerd op 9 februari 2024 met een hersteltermijn van 2 weken.
1.7. Ondernemer heeft op 4 maart 2024, na afloop van de hersteltermijn, aangeboden om een nieuwe computer te verzenden.
1.8. Er is een geschil ontstaan over de status van de koopovereenkomst.
1.9. Op 16 mei 2024 is het geschil door de beoordelaar in behandeling genomen.
2. Standpunt van de consument
2.1. Consument vordert ontbinding van de koopovereenkomst vanwege het niet tijdig leveren van de computer na ingebrekestelling.
2.2. Consument wijst daarbij op de overschrijding van de door hem met de ingebrekestelling gestelde hersteltermijn.
2.3. Ondernemer is met het overschrijden van de hersteltermijn tekortgeschoten in de nakoming van de koopovereenkomst.
3. Standpunt van de ondernemer
3.1. Ondernemer stelt dat hij de koopovereenkomst gestand wil doen en bereid is om, hangende het onderzoek bij DHL, alvast een nieuwe computer te leveren.
4. Beoordeling van het geschil
4.1. De beoordelaar heeft het volgende overwogen:
4.2. In dit geschil staat centraal of Consument de koopovereenkomst mocht ontbinden op basis van de tekortkoming in de nakoming van de verbintenis volgend uit de koopovereenkomst door Ondernemer.
4.3. In ieder geval kan worden vastgesteld dat Consument geen computer heeft ontvangen na zijn bestelling en dat Ondernemer pas na het verstrijken van de hersteltermijn heeft aangeboden om een nieuwe computer te verzenden.
4.4. Op grond van art. 7:11 BW blijft Ondernemer risicodrager voor de te leveren computer tot op het moment dat de Consument of een door Consument aangewezen derde de computer in ontvangst neemt. De computer heeft Consument niet bereikt, ondernemer draagt daarom het risico voor de te leveren computer.
4.5. Ondernemer is in verzuim getreden na het verstrijken van de hersteltermijn zoals beschreven in overweging 1.6. en 1.7. Consument heeft op grond van art. 6:82 lid 1 BW jo. art. 6:88 lid 1 sub b BW het recht om de koopovereenkomst te ontbinden.
5. Beslissing
5.1. De beoordelaar komt tot de volgende beslissing:
5.2. De vordering van Consument wordt toegewezen;
5.3. Beoordelaar ontbindt de koopovereenkomst tussen partijen en beslist dat Ondernemer het aankoopbedrag en andere in rekening gebrachte kosten terugbetaalt aan Consument binnen zes weken na ontvangst van deze beslissing.
5.4. Ondernemer vergoedt de proceskosten voor een totaal van € 25,-.
5.5. Indien Ondernemer geen gehoor geeft aan deze beslissing binnen de gestelde termijnen, verbeurt hij aan Consument een boete van €50,00 per dag dat hij in gebreke blijft, tot een maximum van €1.500.
5.6. Aldus beslist DigiDispuut op 14 juni