Beslissing 246: Wanprestatie bij online aankoop
Onderwerp van het geschil
Op 25 januari 2025 heeft Consument via de mail/Whatsapp een order voor vijf elektrisch Duo Rolgordijnen geplaatst in de webshop van Handelaar voor een bedrag van in totaal € 2.312,60. De bestelling is direct betaald. Er is geen precieze levertermijn afgesproken. Omdat de levering uitbleef heeft Consument vanaf enkele weken na de besteldatum op regelmatige basis contact gezocht met Handelaar en wel in de periode 13 februari tot en met eind augustus 2025. Handelaar reageert sporadisch en als hij reageert dan volgen allerlei redenen voor de vertraging in de levering, van diefstal van de bedrijfsbus tot problemen bij de leverancier van de motoren. Hij blijft wel verzekeren dat de levering ‘binnenkort’ gaat plaatsvinden. Dat is tot op heden echter niet gebeurd, ook niet na veelvuldig aandringen van Consument. Aangezien Handelaar uiteindelijk helemaal niet meer reageert op appjes en mailtjes van Consument heeft deze de zaak voor beoordeling aangemeld bij Stichting DigiDispuut.
Standpunt van de Consument
Consument heeft recht op levering van de rolgordijnen. Hij geeft Handelaar diverse keren verzocht de bestelde rolgordijnen te leveren, hetgeen tot op heden niet is gebeurd. De communicatie vanaf Handelaar verloopt verre van soepel. Bovendien reageert Handelaar sinds eind augustus 2025 helemaal niet meer op zijn vragen. Consument eist dat Handelaar verplicht wordt om zijn bestelling alsnog te leveren en hij wil daarnaast ofwel gratis montage van de rolgordijnen aan huis, ofwel een korting op het totaalbedrag als tegemoetkoming voor de buitensporige vertraging en slechte communicatie.
Standpunt van de Handelaar
Handelaar heeft in dit geschil inhoudelijk geen verweer gevoerd.
Overwegingen
Bevoegdheid van de geschillencommissie
Tussen Consument en Handelaar is op 25 januari 2025 een consumentenkoopovereenkomst op afstand tot stand gekomen. Het geschil valt daarmee, conform artikel 5 van het procesreglement van geschillenplatform DigiDispuut, onder de beoordelingsbevoegdheid van DigiDispuut.
Handelaar is, dan wel was, ten tijde van het tot stand komen van de koopovereenkomst aangesloten bij het keurmerk van WebwinkelKeur. Het lidmaatschap vereist voorafgaande instemming met beoordeling van gerezen geschillen door DigiDispuut als consumenten dit wensen.
Er is in casu sprake van een consumentenkoop op afstand. Consument heeft aan zijn verbintenissen uit de koopovereenkomst voldaan, terwijl Ondernemer dat niet heeft gedaan.
Voor het uitblijven van het voldoen aan de verplichtingen uit de koopovereenkomst zijn door ondernemer geen geldige redenen opgegeven.
Op de website van Handelaar wordt aangegeven dat rolgordijnen van dit type binnen vier tot zeven dagen worden geleverd. De wettelijke termijn voor tijdig leveren in geval van consumentenkoop is 30 dagen (artikel 7:9 lid 4 BW 1)). Bij het sluiten van de koop er is geen exacte leveringsdatum afgesproken, althans dat is niet te lezen op de bestelbevestiging dan wel de factuur. Voor het intreden van verzuim aan de kant van Handelaar houdt de beoordelaar de wettelijke termijn van 30 dagen na aankoop aan.
Omtrent de status van de bestelling is gedurende de maanden februari tot en met augustus, om precies te zijn vanaf 13 februari 2025 tot en met 19 augustus 2025, veelvuldig mail- en Whatsapp-verkeer geweest tussen partijen, steeds op initiatief van Consument. Dat heeft echter niet geresulteerd in de levering van de bestelde rolgordijnen.
In juridisch opzicht kan het onderhavige geschil geworden gekwalificeerd als een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen (wanprestatie) aan de zijde van Handelaar (artikel niet geleverd). Indien sprake is van een tekortkoming in de nakoming kan de partij die hiermee geconfronteerd wordt alsnog nakoming, dan wel ontbinding van de overeenkomst eisen. Dat is te vinden in de artikelen 3: 296 BW (nakoming), resp. 6:275 BW (ontbinding). 2)
De mogelijkheid tot nakoming eisen, dan wel ontbinden ontstaat nadat de partij die niet aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst heeft voldaan in verzuim is. Verzuim kan op verschillende manieren ontstaan, bij voorbeeld als gevolg van een (formele) ingebrekestelling. Verzuim kan ook zonder ingebrekestelling intreden, doordat Consument, zoals in casu, uit mededelingen van Handelaar moet afleiden dat deze niet tijdig gaat leveren, oftewel in de nakoming van de verbintenis tot leveren zal tekortschieten. 3) De mailwisseling en het appverkeer tussen partijen staat bol van de excuses voor het niet (tijdig) kunnen leveren van de bestelde rolgordijnen.
Als de schuldenaar in verzuim is, dan kan de schuldeiser naast nakoming of ontbinding in beginsel ook schadevergoeding eisen. Consument eist in casu naast nakoming van de overeenkomst aanvullend schadevergoeding (een tegemoetkoming) in de vorm van ofwel gratis montage van de rolgordijnen, ofwel een korting op de aankoopprijs. Hij onderstreept bij zijn eis dat hij in ontbinding van de overeenkomst om hem moverende redenen geen oplossing ziet.
Tot gratis montage kan de beoordelaar Handelaar niet veroordelen. Een korting op de aankoopprijs kan worden uitgelegd als schadevergoeding. In beginsel is de toekenning van een aanvullende schadevergoeding mogelijk. Vermogensschade, dat wil zeggen schade in de vorm van zaaksbeschadiging, gederfde winst of, zoals hier het geval is, vertragingsschade (rente), komen voor vergoeding in aanmerking.
De hoogte van de schade die Consument zegt te hebben geleden wordt niet door Consument genoemd, noch wordt deze met cijfers onderbouwd. Formeel dient degene die schadevergoeding eist zowel de schade als de hoogte daarvan te bewijzen. Het is in casu echter vanzelfsprekend dat Consument vertragingsschade (rentederving) heeft geleden. De beoordelaar past daarom ambtshalve de wettelijke rente toe als vergoeding voor de periode dat Consument niet kon beschikken over het door hem betaalde aankoopbedrag. 4)
Beoordeling van het geschil
Er is in casu sprake van een consumentenkoop op afstand. Consument heeft aan zijn verbintenissen uit de koopovereenkomst voldaan, terwijl Handelaar dat niet heeft gedaan. Voor het uitblijven van het voldoen aan de verplichtingen uit de koopovereenkomst zijn door ondernemer geen redenen opgegeven. Er is derhalve sprake van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming aan de zijde van Handelaar. Uit diens handelen valt voorts op te maken dat (verder) aanmanen nutteloos zou zijn. Handelaar heeft namelijk sinds half augustus 2025 in het geheel niet meer inhoudelijk gereageerd op mailtjes en appjes van Consument.
De beoordelaar is van mening dat Consument recht heeft op ontbinding van de overeenkomst. Consument heeft immers wel aan zijn deel van de overeenkomst voldaan, het betalen van het aankoopbedrag, maar hij heeft hiervoor niet de overeengekomen tegenprestatie van Handelaar ontvangen, te weten levering van de bestelde set rolgordijnen.
Consument claimt op grond van de tekortkoming in de nakoming schade te hebben geleden. Hij stelt echter niet hoe hoog deze schade zou zijn, noch levert hij daarvoor bewijs aan. Consument heeft gedurende de periode dat hij tevergeefs wachtte op levering van de rolgordijnen rente gederfd. Hiervoor geldt het wettelijk rentepercentage. Met ingang van 1 januari 2025 bedraagt de wettelijke rente 6% voor niet-handelstransacties. Handelaar is de rente aan Consument verschuldigd voor de periode dat hij in verzuim is, derhalve vanaf 30 dagen na de aankoopdatum tot en met de datum van deze uitspraak. De wettelijke rente over deze periode beloopt € 90,10.
Beslissing
De beoordelaar komt tot de volgende beslissing:
Het door Consument gevorderde wordt toegewezen.
Handelaar dient aan Consument de bestelde rolgordijnen alsnog te leveren.
Voorts dient Handelaar aan Consument een bedrag te vergoeden van € 90,10, zijnde de wettelijke rente over het aankoopbedrag voor de periode dat hij in verzuim is, de periode van 23 februari tot en met 17 oktober 2025.
Handelaar dient tenslotte als de verliezende partij de kosten voor behandeling van dit geschil, groot € 25,00 aan Consument te vergoeden.
Handelaar dient binnen 14 dagen nadat de inhoud van deze beslissing aan hem bekend is gemaakt uitvoering te geven aan de verplichtingen die volgen uit deze bindende beslissing. Indien Handelaar geen gehoor geeft aan deze bindende beslissing binnen de hierboven gestelde termijn, verbeurt hij een boete van € 50,00 per dag dat hij in gebreke blijft, met een maximum van € 1.500,00.
Aldus beslist door DigiDispuut op 17 oktober 2025
Noten
1) artikel 7:9 lid 4 BW
Bij een consumentenkoop levert de verkoper de zaken onverwijld en in ieder geval binnen dertig dagen na het sluiten van de overeenkomst af. De partijen kunnen een andere termijn overeenkomen. (…)
2)
Artikel 3:296 BW
- Tenzij uit de wet, uit de aard der verplichting of uit een rechtshandeling anders volgt, wordt hij die jegens een ander verplicht is iets te geven, te doen of na te laten, daartoe door de rechter, op vordering van de gerechtigde, veroordeeld.
Artikel 6:265 BW
- Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
2.Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.
- Zie Artikel 6:83 BW onder c
Artikel 83
Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in:
- wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft;
- wanneer de verbintenis voortvloeit uit onrechtmatige daad of strekt tot schadevergoeding als bedoeld in artikel 74 lid 1 en de verbintenis niet terstond wordt nagekomen;
- wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.
- Berekening van verschuldigde wettelijke rente
Datum waarop de betalingsverplichting is ontstaan: 23 februari 2025, zijnde 30 dagen na aankoop (25 januari 2025) [de wettelijke levertermijn van 30 dagen].
Wettelijke rente verschuldigd over de periode 23 februari 2025 tot en met 17 oktober 2025 (datum van deze uitspraak) = 237 dagen
Bedrag waarover wettelijke rente verschuldigd is (de aankoopprijs): € 2.312,60
Percentage wettelijke rente met ingang van 1 januari 2025 tot heden: 6%
237/365 x 6% x € 2.312,60 = € 90,10
